Babilon Berlin

 Szerző: - 11:14  Vélemény?
nov 142017
 

A 130 – nagyjából teljesen nézhetetlen – televízió állomás között lépegetve akadtam meg a “Babilon Berlin” című német filmsorozatot megpillantva. Azonnal ráéreztem, hogy itt nem a mindent elárasztó szemétre bukkantam. Bár még csak az első évadot sugározták, érdemesnek tartok néhány gondolatot leírni az első tíz epizód után.

A film az 1920 évek végének Berlinjében játszódik, főszereplője Kölnből érkezett rendőrfelügyelő. A cselekmény több szálon fut, nyomozás folyik, szövevényes bűnügyekben. Miközben a Szovjetunió Berlinbe küld egy hosszú, tartálykocsikból álló szerelvényt, amely a Békeszerződésben betiltott foszgén nevű harci gázt szállítja, a kocsik között megbújik egy orosz arisztokrata család vagyona aranyrudak formájában. Közben Berlinben Trockij hívei Sztálin megbuktatására szövetkeznek, a szovjet nagykövetség emberei kíméletlen kegyetlenséggel mészárolják le őket a város közepén, egy illegális nyomdában. A szovjet szál csak egy fonala a cselekménynek, mellette látjuk a német kommunisták Május 1-i provokációját, ártatlanok életét elvevő rendőrsortüzeket, különféle bűnügyek felgöngyölítésének sikereit, kudarcait, a bűnüldöző szerveket is átszövő korrupciót. (Jó példája ennek az erkölcsrendészet vezetőjének bordélyházban tett nem hivatalos látogatása…).

A film lényegét azonban nem a felsoroltakban látom. Egy nagyon mocskos kort jelenít meg, olyat, amely számos párhuzamot mutat a jelennel, nem elsősorban csak Németországgal, hanem Nyugat-Európával. Egyszerre van jelen az erkölcsi fertő elképzelhetetlen tobzódása, a mélyszegénység, ahol a nyomorban élő családban meghalt nagyszülő holttestét azért akarják az egyetemnek adni, mert nincs pénzük a halott elszállítására, a szükséges összeget lánya prostitúcióval szedi össze, miközben a vesztett háborúban vagyonát megmentő felső tízezer mérhetetlen gazdagságban él. A társadalmi feszültségeket a kommunisták akarják kihasználni, de a hatalom ezeket a támadásokat képes visszaverni. A társadalom a tökéletes anarchia állapotában él, lokálok és bordélyházak kínálják a feszültségek levezetésének lehetőségét.

A film alkotói stábja tökéletes munkát végzett. Mindvégig érezzük a kor légkörét, a mindent átható nihilt és feszültséget. Remek az operatőr, a díszletek és jelmezek, nem beszélve az előttem teljesen ismeretlen színészekről, akik remekül formálják meg a szereplők karaktereit.  Bár az első évadban nem jelentek meg a horogkeresztes zászlók, ám sok minden előrevetíti, hogy a mocsárba süllyedő társadalmat egyedül valamiféle rend mentheti meg a végső pusztulástól. A történelemből jól tudjuk, hogy akkor a nemzetiszocializmus hozta el a rendet, az más kérdés, hogy hosszútávon ez még nagyobb kárt és pusztulást okozott. Valószínűleg a második évadban látni fogjuk, azokat a szörnyűségeket is, amelyek a nemzetiszocializmus hatalomátvételét kísérték.

Ez a film egészen más, mint a ránk zúduló mocsokáradat, számomra nagy élmény, ahogyan bűnügyek apropóján bemutat egy rettenetes történelmi pillanatot.

Vetítési időpontok

  Egy hozzászólás - “Babilon Berlin”

  1. Azt gondolom, egy évadba sűrítve láthattuk a megfilmesített regényt, s nem jutottunk el az általam megjósolt nemzetiszocialista hatalomátvételig, igaz egy rövid jelenetben feltűnnek pillanatnyi időre horogkeresztes karszalagos barnainges fiatalok, de őket a rendőrség akkor még könnyűszerrel feloszlatja.

    Fantasztikusan jó volt ez a sorozat, mert a filmművészet eszközeivel úgy tudott megmutatni egy történelmi távlatban mindössze pillanatnyi időt, hogy a néző úgy érezhette, hogy ott van annak a mosléktengernek a sodrásában, amelyet az I. Világháború, az igazságtalan békediktátum, amelynek bár Németország kevésbé volt szenvedő alanya, mint Magyarország, borítékolhatóan vezetett a második világégésig. Itt részben kommunista összeesküvők, részint a “Fekete-Bundeswehr” császári restaurációt akaró katonái, részben a Szovjetunió – területén Luftwaffe kiképzőbázissal – adják a történelmi keretet, egy nagyon sokszálú és szövevényes bűnügyhöz, amelynek éppen úgy része a Berlinbe látogató francia külügyminiszter elleni merénylet előkészítése, mint az eltévelyedett, narkomániás, ám rendőrként kiváló munkát végző kölni nyomozó szembesülése élete igazságával. Azt is megtudjuk, hogy a foszgént szállító vonat titka sem volt annyira egyszerű, mint az elsőre gondolható volt…

    Nem tudom, hogy a film vetítésre kerül e más csatornákon, minden esetre örülök, hogy láthattam. Lehet, eltűnik a süllyesztőben, lehet csak számomra volt élmény, de nem fogom elfelejteni!

    Ha már itt tartunk, sok párhuzamot lehetne vonni ugyanezen a csatornán sugárzott Róma című húszrészes sorozattal, amely Julius Ceasartól Augustus egyeduralmáig mutatja be azt a korszakot, amely legalább annyira gennyes volt, mint Berlin 1929 körül. Igaz előbbi hatását ma már szinte alig érezzük, de hogy a cselszövés, az anyagi érdekek, az emberi aljasság, az intrikák és árulások ugyanúgy megvoltak, már akkor, mint 1925-ben, 1945-ben, 1956-ban, vagy 2018-ban az tagadhatatlan. A Róma sorozat majdnem annyira hatásos volt mint a Babilon Berlin. Az ember szívesen gondol arra, hogy ideje lenne, ha befejeződne már mindez. Ahogy az a Jelenések Könyvében írva vagyon.

    Vége. Bár csak lenne végre mindennek vége!

 Minden vélemény számít! Várjuk a hozzászólásokat!

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kötelező

Kötelező